"בין כיתה לקהילה – כשאקדמיה פוגשת התנדבות"
לשכת בנימין דה רוטשילד
מועצה אזורית דרום
ד"ר הדס-מלכה הכהן היא מרצה, חוקרת ומובילה פדגוגית ואשת חינוך יותר משלושה עשורים כיום היא עומדת בראש מרכז חפ"ט – מרכז לחדשנות פדגוגית וטכנולוגיות במכללה האקדמית לחינוך "גבעת ושינגטון". שם היא מכשירה את דור המורים הבא ומובילה חדשנות פדגוגית ומודלים חדשניים בממשק שבין פדגוגיה, טכנולוגיה ובינה מלאכותית. ד"ר הכהן היא יזמית חברתית וקהילתית בין מגוון המיזמים שהפעילה עוד בטרם כניסתה לארגון; הקמת 2 פורומים במשרד לקידום מעמד האישה בראשל"צ (פורום "נשים בטכנולוגיות" ופורום "נשים דת ומסורת"). בין השנים 2018-2024 – שמשה כמשנה לראש העיר ראשל"צ. במסגרת תפקידה יזמה והקימה את הוועדה הראשונה בארץ לצרכים מיוחדים, והחזיקה בשני תיקים חדשים פורצי דרך שהפכו למודל ארצי: תיק חינוך מיוחד ותיק נגישות עירונית. הישגיה כחברת מועצה המשנה לרה"ע כוללים יוזמות פורצות דרך ברמה ארצית.
שלושה תפקידים, לב אחד – בני ברית
לצד משרה אקדמית מלאה, ד"ר הכהן רואה בפעילותה בארגון "בני ברית" שליחות מן המעלה הראשונה, ומכהנת בשלושה תפקידים:
| 🔹נשיאת לשכת הנשים "בנימין דה רוטשילד" ראשון לציון – לשכת הנשים הראשונה שחודשה לאחר 25 שנים בארגון בני ברית. | 🔹רכזת התנדבות מועצה אזורית דרום – מתאמת, מקדמת, מובילה ומעודדת פעילות התנדבותית בקרב חברי לשכות בני ברית באיזור הדרום. | 🔹דיינת בבית הדין של ארגון בני ברית – תפקיד המחייב שיקול דעת, אמינות ומחויבות עמוקה לערכי הארגון ויושרתו. |
מיזמים – יוצרים יש מאין
הפרופיל של ד"ר הכהן בבני ברית אינו מסתכם בתפקידים – הוא בא לידי ביטוי בעשייה חברתית משמעותית הכוללת מיזמים מוחשיים שיצרה יש מאין:
- מלגות לחיילי מילואים מצטיינים – יזמה והובילה שותפות בין בני ברית לעמותת חיל השריון משמשת כחברת ועד מנהל ועדת מלגות לימודים לחיילי מילואים מצטיינים ובדגש על אוכלוסיות מתקשות.
- מרכז חינוכי "צעד קדימה" לילדי CP – יזמה שיתוף פעולה התנדבותי שבועי לקידום מיומנויות שפה; ארגון מסיבות חג בשילוב פעילות חינוכית; סייעה בגיוס תמיכה להקמת גינה מוזיקלית-חושית לילדי הגנים.
- שיתוף פעולה עם קק"ל (המחלקה לצרכים מיוחדים)– שילוב ילדי בתי ספר רגילים ומיוחדים בצעדות מונגשות לזכר נופלי אסון המסוקים ונפגעי איבה ופרויקט נטיעות ט"ו בשבט עם בוגרים מתמודדי נפש.
- זירה בינלאומית: ייצגה את בני ברית ישראל בקונגרס הציוני העולמי, סייעה בהפקת כנס בינלאומי בצרפת בנושא השפה העברית, ולוקחת חלק קבוע באירועי בני ברית העולמי.
- שימור זיכרון השואה כותבת ומפיקה מדי שנה, במשך שבע שנים ברצף, טקס יום הזיכרון לשואה לגבורה בבית החולים הגריאטרי בראשון לציון ומופיעה עם נשות לשכתה.
- מיזם "מאמנט "- השתתפות נשות הלשכה ולשכות נוספות בארגון באירוע כדור-רשת ארצי בו מגיעות מאות נשים של "מאמנט" וארגונים נוספים ומשחקות יחד ומעודדות מודעות לסרטן השד.
- ייזום התנדבות קהילתית עם מכוונות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ; מסיבות חג לחוג ריקודי עם לילדים ובוגרים על כסאות גלגלים, נשים – סדנאות והרצאות לנשים באופן קבוע ורציף ; התפתחות אישית, חוסן, מסיבות ראשי חודשים, הרצאות בסימן פרשת השבוע ומורשת, הגיל השלישי ועוד.
איך משלבים את הכול? כשנשאלת כיצד היא מצליחה לתמרן בין חיי אקדמיה עמוסים לבין פעילות ציבורית ענפה, תשובתה פשוטה: "עבורי, ההתנדבות אינה נפרדת מהאקדמיה – היא ההמשך הטבעי שלה. אני מאמינה שחינוך אמיתי לא מסתיים בגבולות הכיתה. הוא מחייב אכפתיות ומחויבות לקהילה, וגם מוכנות לגשר בין עולמות. בני ברית מאפשר לי בדיוק זאת. בעיניי, העשייה החברתית דרך הארגון היא הציונות של ימינו".